Lunagang

Waarschuwing: deze pagina is een kopie van een backup uit 2007 en nog niet nagekeken. Het is mogelijk dat er plaatjes ontbreken.

The Eyes of Glouphrie

Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld

Lengte: Gemiddeld

Startpunt: Praat met Brimstail in zijn grotje in het westen van Gnome Stronghold

Alleen voor members: Ja

Eisen: Je moet The Grand Tree hebben voltooid. Je hebt ook 5 Construction en 46 Magic nodig. Level 13 Runecrafting en 45 Woodcutting kunnen handig zijn, maar je kunt ook een maple log en een mud rune kopen van een andere speler

Benodigde spullen: 1 maple log, 1 oak log, bucket of sap, knife, pestle & mortar, 1 mud rune, hamer, zaag. Teleporteerrunes naar de Watchtower (quest Watchtower nodig) zijn handig.


Ga de grot in de berg binnen en vraag aan Brimstail wat al die witte beestjes die overal rondlopen te betekenen hebben. Hij zegt dat het zijn huisdier is en dat hij Izzie heet. Hij weet niet precies wat voor beest het is, maar hij is lief. Brimstail is ook bezig met een magisch onderzoek. Hij vertelt onder andere dat gnomes zich niet interesseren voor magie, vanwege wat er vroeger gebeurd is. Er waren namelijk met een grote gnome magiër problemen geweest. Hij was een van de adviseurs van de koning, maar is verbannen na de Goblin Wars. Brimstail weet niet precies waarom en wat er met Glouphrie, die adviseur, is gebeurd. Geliefd was hij niet onder de gnomes, ze noemden hem zelfs De Onbetrouwbare. Hij had ook ruzie met Oaknock, een ingenieur en architect. Hij heeft veel van de Stronghold zoals die er nu is gemaakt. Hij vraagt of je nog meer interessants wil zien. Zeg natuurlijk "Ja."

Loop verder de grot van Brimstail in en bekijk de vreemde machine en de bowl. Ga daarna weer terug naar Brimstail en zeg dat je gekeken hebt. Brimstail weet niet precies wat het allemaal is. De bowl lijkt wel van de elven af te komen en over de machine weet hij dat hij door Oaknock is gemaakt. Er is nog één gnome in leven die Oaknock heeft gekend. Je bent hem al eens eerder tegengekomen: het is Hazelmere. Je hebt dit keer geen woordenboek nodig om met hem te spreken: Hazelmere weet vast nog wel een andere manier om te praten. Je moet aan hem vragen wat hij van de vreemde machine weet.

Loop naar het eilandje van Hazelmere. Mocht je niet meer weten waar dat was: ten oosten van Yanille. Teleporteer dus naar de watchtower of loop vanaf Ardougne naar het zuiden. Met de fairy rings kun je ook naast zijn huis komen. Ga de ladder op en praat met Hazelmere.

Je kunt hem niet verstaan, maar je vertelt hem toch dat je van Brimstail komt en dat je informatie over vroeger nodig hebt. Hazelmere begrijpt dat je het over Oaknock hebt en gaat je een verhaal vertellen.

Het verhaal van Hazelmere

Deze tekst mag je overslaan - het wordt in de filmpjes laten zien

Oaknock laat je een filmpje zien door je hersenen te beïnvloeden. Je kunt Hazelmere nu wel begrijpen door een speciale magie. Hazelmere vertelt dat toen Healthorg koning werd, de elven besloten naar het westen te trekken en Kandarin, het gebied rond Ardougne, te verlaten. Mensen waren er nog niet en de Gnomes en Goblins vochten om wie er de baas was in het gebied. De Goblins waren te sterk voor de gnomes, maar Glouphrie en de koning verzonnen een plan: doe alsof je een leger leidt, maar ondertussen bestaat dat leger niet. Glouphrie maakte een aantal grote nepschilpadden en de goblins sloegen op de vlucht.

Hazelmere was bevriend met een Spirit Tree in de Stronghold, een mooie zilveren wijze spirit tree. Je ziet in een filmpje dat op een dag de bliksem in de Spirit Tree inslaat. Hazelmere haastte zich naar de Grand Tree, maar niemand had wat gemerkt en de boom leek nog levend. De Spirit Tree wilde niet meer praten. Iemand had zijn dood verborgen. Toen Oaknock dit hoorde, beschuldigde Oaknock Glouphrie meteen. Ze zagen elkaar nooit en hadden altijd al ruzie, maar Hazelmere voelde dat Oaknock deze keer gelijk had. Glouphrie verborg de dood met magie. Oaknock bouwde een anti-illusie machine met hulp van de elven. Hij riep een paar adviseurs bij een en ging naar de spirit tree. Je krijgt nu weer een filmpje te zien.

Oaknock zet de machine aan en de spirit tree is weer gebroken. Oaknock beschuldigt Glouphrie. Glouphrie loopt een beetje weg, maar de koning roept hem een halt toe. Grouphie deed het om de gnomes te dienen, hij vindt dat sommige dingen geheim moeten blijven. De koning ontslaat hem en Glouphrie voorspelt dat het rijk uiteen zal vallen zonder zijn aanwezigheid als adviseur. Glouphrie reisde met wat vrienden naar de onbekende plaats Arposandra en er is nooit meer wat van hem gehoord. Hazelmere denkt dat hij nog steeds in leven is. De machine is dus gebouwd om Glouphrie's illusies te laten zien. Hazelmere weet niet hoe het werkt, maar hij geeft je a violet pentagon mee.

Ga nu met het pentagon naar de grot met Brimstail en praat met hem. Je vertelt het verhaal en laat de disk zien. Op een gegeven moment hoor je een knal en zie je een geestengnome de machine in lopen. Jullie gaan kijken en de machine is gebroken. Loop naar de machine. Je zult zien dat er twee houten delen zijn gebroken. Je hebt maple en oak nodig om dit te repareren. Het was in elkaar gezet met een rare lijm die ruikt naar pine en vlekjes met grijs poeder en glinstertjes bevat.

Praat met Brimstail, hij zegt dat je tree sap nodig hebt. Dit moet je opvangen uit een boom. Zoek dus een boom (moet een conifeer zijn, bijv. evergreen) en haal hier met je knife sap uit en stop het in de bucket. Maal daarna de mud rune fijn met je pestle & mortar en stop dit in de emmer. Repareer dan de machine.

Praat als de machine heel is met Brimstail, hij geeft je nog meer discs. Loop weer naar de machine. Als je de machine beter bekijkt, zie je dat hij uit 3 verschillende delen bestaat: links het machine panel. Als je daar op klikt zie je een plaatje met kleuren en blokjes, in volgorde van waarde van de kleuren. In het midden is de machine. Als je hier op klikt zul je een venster met je hand, een machine met een glazen deur en een nummer zien.

Klik op een disc in je inventory en klik op de muntgleuf. Rechts, in het venster van de machine, zullen twee pijltjes en een disc komen te staan. Als je er een disc met een grotere waarde dan het getal dat er onder staat in de machine stopt, wordt het onderste pijltje groen: je moet er een disc met een lagere waarde in doen. Als je een blokje met een te lage waarde in de machine stopt, wordt het bovenste pijltje groen. Als je het goed hebt, wordt het vierkantje groen. Je zult niet meteen de juiste blokjes met de juiste waarde hebben, daarom is er naast de machine nog een exchanger waar je de blokjes kunt wisselen. Je kunt nu van elke disc de waarde gaan uitvissen, de logica vinden en gaan rekenen, maar dat is veel werk. Daarom hier een lijst:

Rood

Cirkel = 1
Triangel = 3
Vierkant = 4
Pentagon = 5

Oranje

Cirkel = 2
Triangel = 6
Vierkant = 8
Pentagon = 10

Geel

Cirkel = 3
Triangel = 9
Vierkant = 12
Pentagon = 15

Groen

Cirkel = 4
Triangel = 12
Vierkant = 16
Pentagon = 20

Blauw

Cirkel = 5
Triangel = 15
Vierkant = 20
Pentagon = 25

Indigo

Cirkel = 6
Triangel = 18
Vierkant = 24
Pentagon = 30

Violet

Cirkel = 7
Triangel = 21
Vierkant = 28
Pentagon = 35

Het is nu precies passen en meten welke discs je moet inwisselen om een blokje te krijgen met een waarde die op de machine vermeld staat. Je kunt de discs inwisselen door op de disc in je inventory te klikken en weer op de muntgleuf te klikken. Je kunt meerdere discs tegelijk in de machine stoppen. Druk daarna op de Pijlen knop. Je zult dan zien welke discs je voor de erin gestopt disc terug kunt krijgen. Je kunt nog een paar keer op deze knop drukken, dan krijg je andere mogelijkheden. Klik op het knopje met het vinkje als je er mee eens bent. Je krijgt dan blokjes terug.

Stop als je een disc met de juiste waarde hebt deze in de machine. Maak de machine open door op het groene vierkantje te klikken. Praat weer met Brimstail, hij zal je nog meer blokjes geven en het circus begint weer opnieuw: opnieuw rekenen welke waarde de blokjes krijgen als je ze inwisselt en ze in de machine stoppen. Nu moet je soms de blokjes splitsen, zodat je bijvoorbeeld 3 blokjes moet gebruiken om de waarde die staat vermeld te krijgen. Als je alle vierkantjes weer op groen hebt staan en op zo'n vierkantje drukt, gaat de machine werken. Brimstail prijst je, maar daarna verandert zijn lieve huisdier ineens in een evil creature! Er is weer wat mis...

Dood het beest bij Brimstail en praat weer met Brimstail. Je moet al deze beestjes gaan doden en het verhaal aan de koning vertellen. Er zijn 6 beesten in totaal.

Let op: Als de creatures nog "cute" zijn, ben je vergeten nog een keer met Brimstail te praten. Doe dat dan.

Keer, als je alle beesten dood hebt, terug naar de koning. Hij zegt dat hij weer een beroep op je zal doen als dat nodig is en geeft je de beloning.

Beloning: 250 Construction, 12.000 Magic, 2.500 Woodcutting en 6.000 Runecrafting xp. Een crystal seed. Bij de crystal bowl in de grot van Brimstail is nu een brug verschenen, hier kun je de seed laten omzetten in een Crystal Saw. Ga met Hazelmere praten als je wil weten waar deze voor dient. De saw verhoogt je construction level met 3. De zaag is 28 keer te gebruiken, daarna moet je hem opnieuw opladen bij de quest. Je kunt met deze zaag alleen spullen maken van een hoger level dan dat jij bent waar een zaag voor nodig is: dus geen kamers, monsters en planten.

Quest points: 2

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: Geen

Over deze pagina

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

RuneScape is een handelsmerk van Jagex Ltd uit Groot-Brittannië
© Lunagang 2004 - 2024

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.